Sensorische informatieverwerkingstherapie
Wat
Sensorische informatieverwerking (SI) wordt ook wel zintuigelijke informatieverwerking genoemd. Met onze zintuigen nemen we waar. Deze informatie wordt verwerkt in de hersenen en vervolgens komt daar een reactie uit voort.
Hoe
De hele dag door wordt er informatie vanuit de zintuigen verwerkt. De zintuigen bestaan afzonderlijk van elkaar, maar moeten als geheel functioneren. Gebeurt dan niet dan is er sprake van een sensorisch informatieverwerkingsprobleem. Prikkels komen sterker binnen, of juist minder sterk. Het kind neemt informatie uit de omgeving rommelig waar. Als gevolg daarvan reageert het anders op de omgeving. Een goed ontwikkelde prikkelverwerking is een basisvoorwaarde voor allerlei vaardigheden waaronder: lezen, schrijven, zwemmen, aankleden of zindelijk worden.
Gevolg
Als kinderen last hebben van zintuigelijke informatie kan dit zich uiten op verschillende manieren:
· Concentratieproblemen
· Angst voor bewegen, klimmen of draaien.
· Houterig bewegen, vaak struikelen of onhandig bewegen
· Niet tot leren komen op school
· Bewegingsonrust hebben
· Moeite hebben met in slaap komen of met doorslapen
· Emotionele problemen (snel boos, verdrietig of angstig zijn)
Als het dagelijks functioneren hierdoor belemmerd wordt of het de ontwikkeling en het leren in de weg staat is het tijd om aan de bel te trekken.
Werkwijze
Je kunt hiervoor terecht bij een (kinderfysio)therapeut gespecialiseerd in SI problemen.
Na een uitgebreide intake vinden er observaties en onderzoeken plaats. Een groot deel van de behandeling bestaat uit uitleg over het SI probleem en de mogelijkheden om het dagelijks leven zo in te richten dat het kind minder last ondervindt van de problemen in de prikkelverwerking.